کد مطلب:233437 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

نور درخشان
«الامام... السراج الزاهر و النور الساطع». در فراز بعد نیز امام رضا علیه السلام با ایما و اشاره به ذكر نكاتی بر وجه استعاره پرداخته و امام را به چراغی فروزان تشبیه می نماید.

قابل توجه این كه در قرآن كریم چهار بار واژه «سراج» آمده كه در سه مورد به معنای خورشید است.از جمله می فرماید: (و جعل القمر فیهن نورا و جعل الشمس سراجا) [1] ؛ خداوند ماه را نور آسمانها و خورشید را چراغ فروزنده آن قرار داد.

اطلاق «سراج» به خورشید به خاطر آن است كه نور از درونش می جوشد و همچون ماه، نور را از منبع دیگری كسب نمی كند.

قرآن كریم از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به «سراج منیر» [2] یا چراغ نور افشان تعبیر می فرماید و این اشاره به معجزات و دلایل حقانیت و نشانه های صدق پیامبر صلی الله علیه و آله است. در واقع پیامبر و امام چراغ روشنی است كه خود گواه خویش است و نور فروزانی است كه ظلمات جهل و شرك و كفر را از آسمان روح انسانها می زداید و چشم ها و دلها را به سوی خود متوجه می كند كه وجود او دلیل حقانیت اوست. آفتاب آمد دلیل آفتاب.



[ صفحه 76]



ولی همان گونه كه خفاشان توانایی دیدن نور خورشید را ندارند و خود را از آن پنهان می دارند، كور دلان لجوج نیز هرگز از این نور استفاده نكرده و نمی كنند. چنان كه ابوجهل ها دست بر گوش می گرفتند تا آهنگ قرآن را نشنوند.

همیشه ظلمت و تاریكی مایه ی اضطراب و وحشت است و نور سبب آرامش. دزدان از تاریكی شب استفاده می كنند و حیوانات درنده غالبا در تاریكی شب از لانه خود بیرون می آیند. تاریكی مایه ی پراكندگی است و نور سبب جمعیت.

روشنایی و نور مایه ی نمو درختان، پرورش گلها، رسیدن میوه ها و خلاصه تمام فعالیتهای حیاتی است و تشبیه وجود پیامبر و امام علیه السلام به یك منبع نور همه ی این مفاهیم را در ذهن تداعی می كند.

وجود ایشان مایه ی آرامش دلهای باورمندان و فرار دزدان دین و ایمان و گرگان بی رحم ستمگر و موجب جمعیت خاطر و پرورش و نمو روح ایمان و اخلاق و خلاصه مایه ی حیات، جنبش و حركت است و تاریخ زندگی این عزیزان شاهد و گواه زنده این حقیقت است.


[1] نوح (71):16.

[2] احزاب (33):46.